Tuesday, October 12, 2010

Kesiannya...

Tepat jam 8.00 pagi, aku terima satu panggilan dari sekolah.. "Ni... apasal anak angkat yang sorang ni tak pakai kasut pi sekolah".. Aku yang tengah 'besolek' nak pi kerja terus tergamam.. Pasal apa plak tak pakai kasut?? Rasanya baru aje semalam aku nampak dia pakai kasut sekolah lengkap. Buat lagi dah anak yang sorang ni.. Setelah menyelesaikan segala masalah ni aku terus termenung mengingatkan anak angkat yang sorang ni..

Dia pelajar pandai, sayangnya permasalahan keluarganya telah menganggu tumpuan dia untuk 'concentrate' dalam belajar. Mak ayah dia dah bercerai, dan kekangan kerja dan jarak membuatkan mak dia agak susah nak jumpa dia selalu. Dan aku maklum dia merupakan anak yang paling manja walaupun ada adik yang lain. Aku tak nafikan juga kekadang gangguan emosi dia melampau.. Sering mengamuk dan kacau anak-anak yang lain. Sampai dua-tiga orang pembantu anak-anak ni dah surrender ngan dia.. Tapi demi tanggungjawab, masing-masing teruskan jugak untuk support dia. Dia cukup rapat dengan sorang pembantu perempuan kat sini. Aku ingat satu masa tu bila pembantu aku ni demam, so tak datang kerja. Anak ni punyalah pulun telefon kakak dia ni, nak tanya kenapa tak datang kerja. Orang demam bila dah tido memang la tak dengar apa-apa.. berbelas jugak la miss call yang dia buat.. Kalau pembantu aku ni balik kerja pulak, dia akan perhatikan sampai la kereta kakak ni hilang dari pandangan.. Setiap hari dia akan buat benda yang sama..

Kesimpulan aku satu aje.. Dia perlukan perhatian.. Sangat-sangat perlukan perhatian. Aku ingat lagi apabila satu hari dia cari kakak yang rapat dengan dia tu. Dia tanya " Kakak mana?" so pembantu aku yang lain jawab, "Kakak tak kerja hari ni, kenapa adik tanya?", dia jawab "Kami takut kakak hilang" (dia selesa membahasakan dirinya 'kami'). Pastinya dia mengalami satu kenangan pahit yang hampir serupa dengan ini.. Kehilangan seseorang yang dia sayang dan percaya.. Setiap kali teringat peristiwa ni aku jadi sebak dan semangat nak bantu dia tu memuncak-muncak. Walau macamanapun aku perlukan nasihat yang betul dan tepat dari seorang yang pakar dengan emosi kanak-kanak ni..

Kami semua di sini memang memberikan perhatian kepada dia dan membantu semampunya. Aku sedar semua staff aku nak dia jadi seorang yang berguna, sebab potensi yang ada dalam dirinya sangat besar.. Cuma ketidak stabilan emosi dia akan mengganggu dirinya. (btul ke bahasa aku nih..)

Apapun, seberat mana dan sebesar mana dugaan yang datang kami akan terus memberikan yang terbaik pada semua anak jagaan kami..

Good Work Guys.. Only God will repay what you have done to all the kids...

No comments:

Post a Comment