Wednesday, October 6, 2010

Sebatang Pohon...

Abah pernah pesan.. Jika satu masa nanti berada di satu tempat yang selesa.. Jadilah seperti pohon.. Rendang dan rimbun.. Biar semua orang boleh berteduh.. Kalau jadi akar.. Jadilah akar yang mencengkam bumi.. Kukuh dan memberi sokongan pada dahan dan daun.. Cengkam sekukuh-kukuhnya, biar segala ribut dan taufan datang melanda.. Kita tetap gagah berdiri.



Kalau jadi dahan.. Jadilah dahan yang ampuh.. Biar dapat menyokong daun dan membantu akar.. Menjulurlah setinggi mungkin.. Biar mudah daun untuk mencapai cahaya mentari.. Kalau jadi daun, jadilah daun yang bersungguh-sungguh menciptakan makanan pada sang pokok.. Kerana daun yang baik akan membantu pokok untuk terus kekal hidup.. Jadilah serendang mungkin, biar orang boleh tumpang berteduh. Biar burung boleh buat sarang.

Seriously 15 tahun dulu aku tak faham langsung apa yang abah cakapkan. Tapi pesanan tu masih terpahat kuat dalam kepala otak aku ni..

Sampailah ketika ini.. Aku faham apa yang abah katakan.. Rupanya abah pesan; kalau satu masa nanti berada dalam masyarakat atau dalam satu organisasi, Jadilah individu yang membantu dan 'support' antara satu sama lain. Ibarat yang abah bawakan adalah pokok.. Selain kita berdiri untuk 'support' kawan sekerja.. Pastikan juga ada orang lain yang boleh mendapat menafaat dari kita. Pastikan kita boleh bantu orang lain.. Tuhan tempatkan kita kat di situ sebab Dia tahu kita boleh melakukan sesuatu terhadap diri kita dan orang lain.. Dalam sungguh kata-kata abah.. (Semoga abah diberkati dengan kesihatan dan kesejahteraan sepanjang hidupnya.. Thanks Abah..)

No comments:

Post a Comment